Наказ Адміністрації Державної прикордонної служби України від 06 жовтня 2021 року № ОД-64/0/8-21 «Про організацію прийняття та розгляду повідомлень про дискримінаційні дії за ознакою статі або сексуальні домагання»

НАЗАД
05 листопада 2021 14:39

АДМІНІСТРАЦІЯ ДЕРЖАВНОЇ ПРИКОРДОННОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ

 

Н А К А З

 

«___» жовтня 2021 року                         Київ                                    № _________

 

Про організацію прийняття та розгляду повідомлень про дискримінаційні дії за ознакою статі або сексуальні домагання

 

На виконання законів України «Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків», «Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні», розпорядження Кабінету Міністрів України від
28 жовтня 2020 року № 1544-р «Про затвердження Національного плану дій з виконання резолюції Ради Безпеки ООН 1325 «Жінки, мир, безпека» на період до 2025 року» та з метою запровадження дієвого механізму реалізації принципу гендерної рівності, забезпечення ефективного виконання органами та підрозділами Державної прикордонної служби України законодавства щодо протидії дискримінації за ознакою статі або сексуальним домаганням, посилення контролю за його дотриманням

НАКАЗУЮ:

1. Прийняття та розгляд повідомлень про дискримінаційні дії за ознакою статі або сексуальні домагання (далі – повідомлення), перевірку та належне реагування на такі повідомлення здійснювати з урахуванням норм законодавства щодо захисту особи, її прав та свобод, честі та гідності в установленому законодавством порядку.

Попереджувати та запобігати дискримінаційним діям за ознакою статі або сексуальним домаганням серед особового складу  шляхом:

1) недопущення вчинення будь-яких дискримінаційних дій за ознакою статі або сексуальних домагань;

2) здійснення заходів відповідної перевірки інформації, зазначеної у повідомленні, на предмет можливого надання (усно чи письмово) завідомо неправдивої такої інформації відносно особи;

3) використання у службовій діяльності та роз’яснення особовому складу норм, понять та термінів Конституції України, законів України
«Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків», «Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні», «Про Дисциплінарний статут Збройних Сил України», «Про Статут внутрішньої служби Збройних Сил України», інших нормативно-правових актів України та міжнародних актів;

4) забезпечення рівних умов та можливостей кожній особі в питаннях здобуття вищої освіти, прийняття на військову службу, порядку та умов проходження військової служби, трудової діяльності, створення вільного простору для професійної реалізації без дискримінації за будь-якою ознакою;

5) виконання своїх службових завдань з дотриманням принципів поваги прав, свобод та гідності кожної людини, тактовності, толерантності, ввічливості та коректності, недопущення проявів дискримінації за ознакою статі, зокрема дискримінаційних висловлювань (які містять образливі, принизливі твердження щодо осіб на підставі статі, зовнішності, одягу, соціального становища тощо), утиску, мови ненависті (висловлювання, що містять образи, погрози чи заклики до вчинення відносно особи/групи осіб насильства на підставі статі), підтримки у військових колективах атмосфери доброзичливості, дружби, взаємоповаги;

6) використання орієнтовного переліку дій, які вважаються сексуальним домаганням, визначених міжнародними консультантами у посібнику ООН Жінки «Інституційна культура. Як сприяти розвитку інклюзивної культури та протистояти застосуванню патріархальних норм у секторі безпеки та оборони», наведеному в додатку 1 до цього наказу;

7) оприлюднення на офіційному вебсайті Державної прикордонної служби України в розділі «Гендерна рівність» інформації щодо каналів зв’язку та порядку подання повідомлень про дискримінацію або сексуальні домагання в Державній прикордонній службі України.

2. Керівникам структурних підрозділів Адміністрації Державної прикордонної служби України, розвідувального органу Адміністрації Державної прикордонної служби України, регіонального управління, загону морської охорони, органу охорони державного кордону, органу забезпечення, навчального закладу (далі – орган Держприкордонслужби), посадовим особам органу Держприкордонслужби, які відповідно до покладених керівництвом на них обов’язків реалізують політику в сфері забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків у цьому органі, або іншій, визначеній керівником посадовій особі (далі – уповноважена особа органу), помічнику Голови Державної прикордонної служби України з гендерних питань, посадовій особі структурного підрозділу Адміністрації Держприкордонслужби, на яку покладено обов’язки з реалізації державної політики у сфері забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків у Державній прикордонній службі України (далі – уповноважена особа Адміністрації Держприкордонслужби), розглядати повідомлення, що подається особою відносно себе усно або письмово, з урахуванням такого:

1) у разі вчинення відносно особи дискримінаційних дій за ознакою статі або сексуального домагання з боку особового складу органу Державної прикордонної служби України (за виключенням керівництва цього органу) особа звертається з повідомленням до керівника або уповноваженої особи цього органу;

2) у разі вчинення відносно особи дискримінаційних дій за ознакою статі або сексуального домагання з боку керівництва органу, у якому особа проходить службу (працює), така особа звертається з повідомленням до уповноваженої особи Адміністрації Держприкордонслужби;

3) особа, яка вбачає вчинення відносно себе дій, що мають ознаки дискримінації за ознакою статі або сексуального домагання,  самостійно визначає порядок подання повідомлення усно (на особистому прийомі у керівника або через телефонну лінію до уповноваженої особи органу або уповноваженої особи Адміністрації Держприкордонслужби) або письмово (у виді письмового рапорту (заяви) або на внутрішню електронну пошту уповноваженої особи органу чи уповноваженої особи Адміністрації Держприкордонслужби) до керівника чи уповноваженої особи та вид реагування на її повідомлення;

4) після звернення особи щодо вчинення відносно неї дискримінаційних дій за ознакою статі або сексуального домагання уповноважена особа органу самостійно або за дорученням керівника цього органу незалежно від порядку подання повідомлення, за участі особи, яка звернулася, оформлює повідомлення шляхом заповнення форми, наведеної в додатку 2 до цього наказу.  Обробка персональних даних здійснюється відповідно до вимог Закону України «Про захист персональних даних» із дотриманням умов конфіденційності щодо отриманої інформації;

5) результати попередньої перевірки отриманого від особи повідомлення та прийнятого керівником органу рішення доводяться до неї протягом трьох робочих днів з дня прийняття такого рішення, а також протягом трьох робочих днів з дня прийняття рішення по суті за результатами проведеного службового розслідування.

Така інформація доводиться до особи визначеним нею способом
(в усному, електронному або письмовому виді). У разі отримання такої інформації в усному порядку на особистому прийомі особа в довільній формі надає письмове підтвердження з цього приводу.

Оскарження рішень, ухвалених за результатами розгляду повідомлень, здійснюється у порядку, визначеному законодавством;

6) анонімні повідомлення розгляду не підлягають.

3. Уповноваженим особам органу та Адміністрації Держприкордонслужби у разі надходження  повідомлення проводити:

1) опитування особи, відносно якої були вчинені дискримінаційні дії за ознакою статі або сексуального домагання, відповідно до рекомендованого переліку запитань, наведеного в додатку 3 до цього наказу;

2) реєстрацію повідомлення у Журналі обліку повідомлень про дискримінацію за ознакою статі та сексуальні домагання, що надійшли до органу Держприкордонслужби (далі – Журнал обліку повідомлень), форма якого наведена в додатку 4 до цього наказу.

Реєстрацію повідомлення здійснювати у день його надходження або не пізніше наступного робочого дня, якщо таке повідомлення надійшло у вихідні, святкові чи неробочі дні або у позаслужбовий час;

3) заходи попередньої перевірки, що включають участь  уповноваженої особи як третьої нейтральної сторони в урегулюванні конфліктної ситуації між сторонами конфлікту (із можливістю залучення для консультації фахівців психологічної та юридичної служб)  без вжиття заходів правового реагування.

Попередню перевірку здійснювати у розумний строк, але не більше 10 робочих днів з дня реєстрації повідомлення. Результати оформлювати письмовим рапортом на ім’я керівника органу із обов’язковим зазначенням інформації щодо підтвердження або спростування викладеного у повідомленні  та пропозицій щодо вирішення конфлікту, а також щодо відсутності у сторін претензій одна до одної.

У разі неможливості врегулювання порушеного у повідомленні питання, уповноважена особа органу може подавати пропозиції керівнику органу щодо проведення додаткових заходів у межах службового розслідування для детального з’ясування обставин та за необхідності вжиття заходів дисциплінарного впливу;

4) інформування уповноваженої особи Адміністрації Держприкордонслужби за результатами попередньої перевірки та прийнятого рішення керівником органу шляхом надсилання відповідного текстового повідомлення на внутрішню електронну пошту щодо обставин та результатів реагування не пізніше наступного робочого дня після дня прийняття такого рішення керівником;

5) зберігання отриманих повідомлень (разом з усіма зібраними
матеріалами та поясненнями до них) протягом трьох років та знищення у встановленому порядку.

4. Керівникам  органів Державної прикордонної служби України:

1) забезпечити уповноважену особу органу обладнаним робочим місцем для виконання покладених обов’язків за цим напрямом з обов’язковим забезпеченням   місць  для зберігання отриманих повідомлень (сейф);

2) розглядати на нараді командування органу Держприкордонслужби та на загальній нараді органу підтверджену інформацію (викладену особою у повідомленні на засадах конфіденційності, тобто без розголошення анкетних даних осіб щодо: суті, часу, місця конфлікту та іншої інформації, оприлюднення якої не дозволяє ідентифікувати осіб конфлікту) з метою недопущення вчинення таких дій в подальшому та формування культури поведінки в колективах;

3) організувати доведення вимог цього наказу до особового складу органів та підрозділів, про що письмово донести у встановленому порядку
до Департаменту персоналу Адміністрації Держприкордонслужби в термін до
30 листопада 2021 року.

5. Контроль та моніторинг повідомлень здійснювати на таких рівнях:

1) в органах Держприкордонслужби шляхом вжиття  керівниками заходів щодо:

систематичного заслуховування доповідей уповноваженої особи органу щодо стану прийняття та розгляду повідомлень;

розгляду скарг на дії (бездіяльність) уповноваженої особи органу та прийняття рішення в межах компетенції;

2) в Адміністрації Держприкордонслужби шляхом вжиття уповноваженою особою Адміністрації Держприкордонслужби заходів щодо:

щоквартального проведення моніторингу виконання в органах Держприкордонслужби вимог щодо перевірки повідомлень;

складання та подання на затвердження звіту про результати моніторингу заступнику Голови Державної прикордонної служби України згідно з розподілом службових повноважень.

6. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника Голови Державної прикордонної служби України згідно з розподілом службових повноважень.

 

Голова Державної прикордонної

служби України

генерал-майор                                                                                                                             Сергій ДЕЙНЕКО

Популярні розділи та сервіси