«Супротив старої корупційної системи буде сильним і доволі тривалим»

НАЗАД
15 вересня 2015 16:55

Нині ситуація в українському суспільстві вимагає рішучих та ефективних реформ, зокрема – у правоохоронній сфері. Нововведення можна побачити вже сьогодні. Запрацювала поліція, в Держприкордонслужбі стартував пілотний проект підготовки якісно нового інспекторського складу. Але будь-які прогресивні зміни навіть дуже сильної держави і в мирний час здатна задушити в зародку хронічна хвороба офіційних інституцій та суспільства – корупція. Про формування, становлення, труднощі та перспективи розвитку Національного антикорупційного бюро України розповів в ексклюзивному інтерв’ю «ПУ» Директор відомства Артем Ситник.

 

Директор Національного антикорупційного бюро України Артем Ситник::

 

Нині ситуація в українському суспільстві вимагає рішучих та ефективних реформ, зокрема – у правоохоронній сфері. Нововведення можна побачити вже сьогодні. Запрацювала поліція, в Держприкордонслужбі стартував пілотний проект підготовки якісно нового інспекторського складу. Але будь-які прогресивні зміни навіть дуже сильної держави і в мирний час здатна задушити в зародку хронічна хвороба офіційних інституцій та суспільства – корупція. Про формування, становлення, труднощі та перспективи розвитку Національного антикорупційного бюро України розповів в ексклюзивному інтерв’ю «ПУ» Директор відомства Артем Ситник.

 

 

 

 

– Артеме Сергійовичу, розкажіть, будь ласка, про основні завдання Антикорупційного Бюро та його роль у нашому суспільстві. З чого починатиме свою роботу НАБУ?

– Згідно зі статтею 1 Закону України про НАБУ основне завдання Бюро – подолання корупції у вищих ешелонах влади. Стаття 216 Кримінально-процесуального кодексу України конкретно визначає, які провадження підслідні Антикорупційному бюро. Це злочини, скоєні колишніми президентами України, прем’єр-міністром, членами Уряду, держслужбовцями І, ІІ категорії і не нижче керівника структурного підрозділу обласного рівня прокуратури, МВС, митниці, фіскальної служби, а також якщо предмет хабара перевищує 500 тисяч гривень. Вивчивши структуру підслідності, ми передбачили в системі бюро 242 детективи, які займатимуться розслідуванням справ зазначеної категорії.

 

– Як підбирали детективів?

– У нашій державі настільки відкритих конкурсів ще не було. Взагалі для того, щоб розпочати конкурсний набір працівників Бюро спочатку необхідно було обрати Раду громадського контролю. Потім члени Ради делегували трьох своїх представників у комісію, і ми змог­ли приступити до відкритого конкурсу з призначення на посади в НАБУ. Це доволі складна конструкція, але моє особисте враження: вона абсолютно виправдана і дозволяє набрати ті кадри, які за своїми моральними, інтелектуальними та іншими якостями достойні працювати тут, отримуючи зарплату, передбачену чинним законодавством.

 

– На відміну від прокуратури чи інших слідчих органів, НАБУ матиме багато абсолютно нових методів. Розкажіть, будь ласка, про них.

– Я б назвав їх не методами, а повноваженнями. У детективів, директора НАБУ і
спеціального антикорупційного прокурора є повноваження, якими не наділені інші правоохоронні органи. Зараз законодавство не дозволяє затримати особу без рішення суду. Це можна зробити лише безпосередньо після вчинення злочину, чи для припинення злочину. Детективи НАБУ, володіючи інформацією, що особа намагатиметься ухилитися від досудового слідства, матимуть повноваження затримати її без рішення суду на 72 години.

Ще один приклад повноважень, які матиме тільки НАБУ, – можливість укладати угоди про визнання винуватості навіть по справах про особливо тяжкі злочини. Це дозволяє укласти угоду з чиновником нижчої ланки для того, щоб він дав свідчення стосовно дій посадовця вищого рівня. Так можна добратися до верхівки корупційної піраміди.

Для того щоб оперативно заблокувати активи, отримані корупційним шляхом, директор НАБУ за погодженням з антикорупційним прокурором має право накласти арешт на майно з подальшим зверненням до суду. Повернення активів на сьогодні  є дуже болючим питанням.

 

– Як законодавець передбачив питання взаємодії бюро з іншими правоохоронними органами – МВС, прокуратурою, прикордонниками, щоб не допустити виїзду злочинців за межі України?

– Структура бюро, визначена в самому законі, дозволяє створити автономний орган з використанням аналітичних підрозділів, які при проведенні розслідування матимуть доступ до всіх баз даних та інформаційних систем у державі. В НАБУ буде оперативно-технічне управління, яке займатиметься спостереженням за підозрюваними, зняттям інформації з каналів зв’язку. Також діятиме управління внутрішньої безпеки для моніторингу життя працівників НАБУ та проведення розслідування, якщо, не дай Боже, хтось із них вчинить злочин.

Фактично – це замкнутий автономний орган, який не залежатиме ні від кого. Єдиний нюанс: за процесом розслідувань наглядатиме спеціально створена антикорупційна прокуратура, яка також має передбачені законом гарантії незалежності.

Проте на період становлення передбачено співробітництво з іншими правоохоронними органами. Кожна силова структура повинна призначити посадову особу по взаємодії з НАБУ. До створення оперативно-технічного управління спеціальну техніку надаватиме СБУ, і з цього приводу вже є декілька міжвідомчих наказів.

Підписано меморандум про співпрацю з органами фінансового моніторингу, у тому числі – відрядження найбільш кваліфікованих співробітників для співпраці з НАБУ на постійній основі.

Повний доступ до всіх баз даних дає можливість бачити кожну копійку,  кожен фінансовий потік і дуже оперативно реагувати. Після підписання цих меморандумів і отримання доступу до інформаційних ресурсів ефективність бюро стане на порядок вищою, ніж на етапі становлення.

Стосовно Держприкордонслужби – у нас повне порозуміння та принципова згода щодо користування базами даних. Коли у Бюро з’явиться необхідна ІТ-інфраструктура, – отримаємо доступ. Побачивши, що чиновник, який вчинив правопорушення, намагається перетнути кордон, будемо оперативно вживати заходів, щоб цього не допустити. 

 

– НАБУ створено на новітніх засадах, у тому числі щодо матеріального стимулювання працівників, їхнього соціального захисту. Розкажіть детальніше, наскільки будуть мотивовані ваші співробітники і що зовсім нове відрізнятиме їхню роботу?

– Передусім – достойний розмір зарплати детективів, передбачений Законом. Середня – складатиме приблизно 30 тисяч гривень. Багато це чи мало – кожен вирішує по-своєму. Я вважаю, що при сьогоднішній ситуації в Україні це більш ніж достойна платня. Вона дозволяє людині не думати над своїми елементарними потребами, а сконцентруватися на роботі та показати ті результати, яких очікує суспільство від Бюро.

Але хочу відзначити, що не так легко зайняти посаду детектива. У нас 4-рівневий складний конкурс, і кожна його стадія «розглядає» кандидата з іншого боку. 

За результатами співбесіди з урахуванням усіх тестувань конкурсна комісія приймає рішення. Така структура знижує ризики потрап­ляння до НАБУ корумпованих людей, тих, які йдуть сюди лише за зарплатою або за якимись незаконними інтересами.

Водночас ми розуміємо, що нівелювати повністю ризик неможливо. Тому в структурі Бюро зараз створюється управління внутрішнього контролю, яке проводитиме розслідування в разі вчинення злочину працівниками НАБУ і, головне, – вирішуватиме питання конфлікту інтересів у кожному випадку та по кожному співробітнику. Крім того, управління внутрішнього контролю на постійній основі спостерігатиме за способом життя наших працівників, щоб не з’явились у когось за місяць–два роботи «Бентлі» чи особняк, щоб не виникало ніяких питань.

Ефективність системи довів той факт, що одного з кандидатів на посаду в НАБУ затримали за одержання хабара. Цю інформацію намагалися використати з метою дискредитації Бюро, але для мене особисто цей випадок означає тільки те, що ми правильно вибрали форму відкритого конкурсу й мінімізуємо ризики, йдучи таким шляхом.

 

– Чи свідчить резонанс у ЗМІ, пов’язаний з цим випадком, про майбутній серйозний спротив вашій роботі?

– Повідомлення, винесене в інформаційний простір у такому контексті, що деякі статті вийшли під заголовком «В НАБУ скандал». Але пояснюючи ситуацію, я завжди запитував: яке відношення має до Бюро ця людина? Чому ніхто не пише, що «в СБУ скандал»? Цей кандидат – випускник академії Служби безпеки. Хоча ми й не вимагаємо таких документів, йому дав позитивну характеристику начальник структурного підрозділу, де працював офіцер. Але лише факт, що людина претендує на посаду детектива, було використано. Причому, в перших публікаціях намагалися викласти інформацію так, що він от-от почне розслідування, хоча кандидат пройшов лише перші дві стадії конкурсу.

Такі медійні спроби дискредитувати Бюро свідчать про те, що ми на правильному шляху і, я впевнений, чим ближче будемо наближатися до початку роботи, тим більше буде подібних атак. Не виключаю порушення кримінальних справ щодо мене та інших працівників. І після початку роботи не обійдеться без спроб дискредитації. Супротив старої корупційної системи буде сильним і доволі тривалим.

 

– А підтримка від суспільства і органів влади?

– Для мене особисто головною ознакою підтримки стане призначення антикорупційного прокурора, щоб ми могли розпочати роботу. З моменту набрання чинності Закону про прокуратуру, тобто з 15-го липня, цей процес іде не так швидко, як хотілося б.

 

– Використовуючи весь свій особистий досвід, Ви, напевне, послуговувалися і практикою провідних країн при створенні таких структур. Що брали за взірець?

– У першу чергу ми дивилися на країни, де є аналогічні органи. Найближчий формат Антикорупційного бюро в Польщі.  Нас запросили туди у вересні. Вже є перші детективи. Вони й поїдуть переймати досвід.

Також мала місце зустріч і запрошення до Литви. У них відповідний орган називається «Служба спеціальних розслідувань». Це аналог НАБУ, але їх відомство виконує окрім правоохоронної ролі функцію попередження. Схожу структуру в нас окремо створено при Кабінеті Міністрів. У них це поєднується в одному органі. Литовці володіють дуже цікавим досвідом, тож плануємо візит і до них.

Цікавий шлях створення антикорупційного органу в Румунії. Також маємо запрошення на вересень. Думаю декілька наших детективів поїдуть, дізнаються, як вони працюють.

Під час візиту до Лондона мене дуже вразила робота британських аналітичних центрів. Враховуючи, що в нашій державі таких центрів немає взагалі, ми те, що побачили, вже перейняли і застосували у себе при формуванні структури нашого аналітичного підрозділу.

Наразі нам допомагають фахівці з Британії, Фінляндії та Канади. Закінчився відбір перших детективів, і незабаром розпочнуться їхні тренування. В цих тренінгах беруть участь як наші українські спеціалісти, так і зарубіжні колеги. В тому числі підготовкою займатимуться співробітники ФБР. Підтримка міжнародної спільноти дуже серйозна, і я  дуже вдячний за неї.

– Сподіваюся, спільними зусиллями українського суспільства, міжнародної спільноти, державної влади все вийде, тож бажаємо Вам успіхів на цьому шляху!

Популярні розділи та сервіси