Петро Цигикал: ДПСУ разом з європейцями працює над проектом інтегрованого управління кордонами. Бюджет проекту становитиме понад 60 млн. євро

НАЗАД
01 травня 2019 14:44

У День прикордонника "Цензор.НЕТ" публікує велике інтерв'ю з головою Державної прикордонної служби Петром Цигикалом про структурні зміни у відомстві, незаконний перетин кордону, боротьбу з контрабандою, співробітництво з ЄС, зарплату прикордонників, боротьбу з корупцією. А також такі резонансні справи, як захоплення на кордоні у Сумській області українських офіцерів, яких потім обміняли на співробітників ФСБ, напад на майора Березинського, затримання риболовного судна "Норд" в Азовському морі, а також випадок, коли митний інспектор разом із прикордонником пропустили кокаїн у машині на кордоні з Румунією.

- Що зараз відбувається з охороною державного кордону, які зміни в прикордонній службі?

- Після революції, початку війни та після призначення керівником ДПСУ генерала Назаренка ми зрозуміли, наскільки прозорі для проникнення та вразливі наші кордони. Ми почали структурні зміни - почали організаційно розділяти підрозділи охорони кордону від оперативно-розшукових, робити управлінські вертикалі, які відповідають чітко за свій напрямок. Бо виходив абсурд. Начальник прикордонного відділу, наприклад, старший лейтенант, який організовує охорону ділянки кордону і відповідає геть за все на цій ділянці – а у нього в підпорядкуванні майор, заступник з оперативно-розшукової роботи, начальник ПОРВу – прикордонного оперативно-розшукового відділення. В цьому відділенні – 3-5 осіб, а ділянка відповідальності 80-100 км. Відділ 250-300 людей. Якщо командир на 100-кілометровій ділянці був втягнутий у процес з переміщення тих самих цигарок, то він міг робити все, що завгодно.

Ми побачили, що в регіонах треба створювати оперативно-розшукові управління з усією повнотою повноважень: боротьба з тероризмом, з організованою злочинністю, контррозвідка та інші. Там же ж Інформаційно-аналітичний підрозділ, кримінальний аналіз, який забезпечує діяльність оперативно-розшукового підрозділу. Зараз ми створили на Сході України сектори протидії тероризму, які вже активно працюють щодо тих, хто причетний до терористичної діяльності і хто здає інтереси держави. Цей напрям ми додали до основної нашої діяльності.

- Тобто у вас тепер побудовано вертикалі замість горизонталей?

- Казали, що це зменшить керованість підрозділами. Та цього не відбулося.

- Яким чином зміни вплинули на незаконний перетин кордонів, бо з огляду на інформаційні повідомлення, транзитне положення України досі активно використовують злочинці, контрабанда переміщується через кордон?

- Треба відразу розділити відповідальність і повноваження. Є випадки переміщення контрабанди через пункти пропуску – з приховуванням, через схеми корупційні з підкупом митників, прикордонників та інших контрольних служб. А є "зелений кордон". За цю ділянку відповідає безпосередньо прикордонник.

- Почнемо зі стану на "зеленці".

- Коли були події в 2015-му в Мукачеві (стрілянина через контрабанду цигарок з України. – Ред.), була створена слідча група Верховної Ради. Я як директор департаменту брав участь у засіданні, де заслуховували всіх керівників правоохоронних відомств. Усі кивають на прикордонників, що нібито контрабандисти несуть все через кордон, через "зеленку". Я кажу: знаєте, згоден, може, щось і йде, але візьмімо статистику затримань не нашою стороною, а прикордонниками сусідніх з нами країн ЄС. За пунктами пропуску за квартал тоді загалом було затримано приблизно 11 фур цигарок (одна вантажівка - це десь 1700-2000 великих коробів цигарок). А контрабандист, який тягає вручну через кордон, більше двох коробів на себе не візьме. Так ось, а на "зеленому" кордоні наші сусіди за той самий час затримали лише 600 коробів, які так звані "верблюди" несли від нас. Тобто масштаби зовсім інші. Основні потоки контрабанди зараз йдуть не через "зеленку", а через пункти пропуску. Але сьогодні, завдяки угодам про співпрацю з нашими сусідами, ми маємо повну інформацію та проводимо спільні дії щодо протидії контрабанді.

- Чому не можете зупинити повністю?

- Навіть країни ЄС не можуть повністю зупинити контрабанду, а нам для щільності охорони кордону не вистачає ресурсів. Потрібна техніка, інженерні споруди, краще забезпечення, кращі умови. Зрозумійте, для багатьох тисяч людей контрабанда через кордон – це бізнес всього життя, вони нічого іншого не вміють, вони займалися цим десятки років. Люди ризикують життям, щоб уникнути зустрічі із прикордонниками. Я вам наведу сумну статистику. За 2018 рік під час спроб непомітно перемістити цигарки через Тису потонуло понад 20 громадян України. Вони купують гідрокостюми, але гірські річки дуже небезпечні. Мешканці прикордоння чомусь не хочуть зрозуміти – час змінюється і ми будемо поступово посилювати контроль кордону. Перетнути його непоміченим ставатиме дедалі складніше.

- За статистикою не надто сильно зросла контрабанда. В тисячах пачок виміряють.

- Якщо раніше проїжджало 10 фур, а затримували одну для показника, то зараз проїжджає дві, а затримуємо одну. Суміжна сторона показує, що контрабанда через Україну зменшилася в рази. І це – оцінка наших колег із країн ЄС. Зараз у нас з нашими колегами є повна довіра. Ми обмінюємося дуже важливою інформацією про діяльність злочинних груп на кордоні. Раніше такого не було. Сьогодні в Європі розуміють, що Україна не є країною-постачальником незаконних мігрантів чи джерелом контрабанди. Це – вже зовсім інший кордон та інші загрози. Ми будуємо систему охорони кордону з огляду на сучасні загрози та прогнозування розвитку подій у майбутньому.

- А чому не можна посилити контроль на пунктах пропуску, там теж є прикордонники?

- Посилюємо, але не все залежить від нас. Там багато різних структур працюють, і дуже часто в контрабанді простежується інтерес інших служб. От, наприклад, іде фура з Російської Федерації в Сербію, буквально два тижні тому, а в середині – 360 коробів цигарок. Насправді, у нас не було підстав зупиняти й оглядати вантажівку, бо вона рухалася під митним оформленням. Але ми ухвалили рішення про огляд, оскільки отримали оперативну інформацію про можливе переміщення контрабанди. І це був ризик – бо за ці зірвані пломби, якщо б не було результату, нас можуть змусити потім через суди виплачувати компенсацію.

- Чи можна сказати, що головний предмет зараз цієї контрабанди через кордони, через "зеленку", через пункти пропуску - це підакцизні товари?

- Так, переважно цигарки. На інших ділянках, наприклад, кордон з Молдовою, це спирт. Зараз ми постійно спільно з іншими правоохоронними органами виявляємо бази накопичення у прикордонні. Кордон з Росією – це товари широко вжитку та продукти харчування. Те саме Білорусь…

- А яка ситуація зараз із контрабандою спирту з окупованого РФ Придністров’я? Обсяги збільшилися чи зменшилися?

- Промислової контрабанди зараз немає, це точно. Тому що ми змінили саму систему контролю кордону. Згідно з рішенням Урядів України та Молдови, молдовські прикордонники разом з нами несуть службу на території України. Сьогодні ми спільно з Молдовою патрулюємо кордон центральної частини Молдови по території України.

- Фактично створено умови для повернення цієї території до складу Молдови?

- Певною мірою так. Це свідомий крок двох країн назустріч одна одній. І ми, і наші молдовські колеги високо оцінюють результати цього рішення. До речі, така модель могла б бути застосована і на тій ділянці кордону з Росією, яку ми тимчасово не контролюємо. Але, звісно, що за посередництва миротворчої місії ООН.

- Як триває співробітництво з країнами ЄС?

- У прикордонної служби підписано угоди про співпрацю та взаємний обмін інформацією. Нам зручно працювати. Але не так давно ми ввели новацію – звірки даних. Наприклад, у нас показують, що словаки затримали 5 ящиків цигарок, а насправді вони затримали 35 чи 55 – але додаткову цифру у звіті забули дописати наші співробітники. Приховувалися справжні обсяги затриманих товарів, щоб уникнути відповідальності, фальшувалася статистика.

- Наскільки це фальшування поширене в ДПСУ, як зараз організовано контроль?

- На жаль, лише за останній рік звільнено понад 2 тисячі співробітників. Але це був вимушений процес. Вимога часу. 
Ми мали доволі багато випадків, коли прикордонники сприяли переміщенню контрабанди, і так тривало роками. Наприклад, в інспектора заробітна плата 1200 грн, але його не викорчуєш з тієї ділянки кордону. Вони не хотіли змінювати місце служби, бо, за великим рахунком, їм не потрібна була та заробітна плата. Вони заробляли там, безпосередньо на кордоні. А коли ця лавочка закрилася, ті, хто жив за рахунок цього, вони всі одразу звільнилися.

І щоб ускладнити максимально фальшування, ми застосовуємо на кордоні 4 ешелони контролю. Це, по-перше, наряд, який безпосередньо контролює лінію державного кордону. Далі – на ділянці населеного пункту працюють дільничні інспектори. Третій ешелон - оперативно-розшуковий підрозділ, який вишукує оперативну інформацію про порушення. І четвертий ешелон – внутрішня та власна безпека.

Змінили ми і порядок організації контролю. Якщо раніше відділи прикордонної служби контролювали ділянку протяжністю 80-100 кілометрів, то сьогодні ми створюємо відділення прикордонної служби, які виносимо майже на лінію кордону через кожні 20 кілометрів. І якщо раніше прикордонний "уазік" використовував 25 літрів палива на 100 кілометрів, то сьогодні ми використовуємо недорогу техніку, наприклад, Рено-Дастери, які використовують лише 5 літрів дизеля. Це зовсім інші витрати.

Більшість техніки, до речі, ми не купували, а отримали від наших європейських та американських колег. На більшості ділянок кордону майже вся техніка вже оновлена. Звісно, "уазіки" ще залишилися, але знайти їх стає дедалі складніше. Наприклад, у Карпатах ще залишилися. Оскільки в горах вони більш практичні.

Зараз у нас близько 100 БТРів, плюс – сучасна патрульна техніка. Вся вона справна і активно експлуатується. У зоні ООС нам дуже стає в пригоді броньована техніка. Особливо Кугуари. Коли автомобіль підривається на міні – капсула залишається неушкодженою. Таким чином ці автомобілі вже врятували життя півтора десятка прикордонників.

Але головним нашим потенціалом залишаються люди. Сьогодні контрактники отримують 9,5-10 тисяч гривень. Звісно, цього недостатньо, але ми подали відповідні пропозиції через МВС до Уряду і сподіваємося, що Кабмін виділить нам додаткове фінансування.

Крім цього, ми компенсуємо кошти за піднайом житла, годуємо наш персонал, розвиваємо систему відомчого житла.
Я не скажу, що у нас немає корупції, але ми боремося з цим явищем, і її рівень сьогодні значно нижчий, ніж був раніше. Це не тільки наші висновки - це зазначають у своїх звітах і наші європейські партнери.

- Вони робили незалежне оцінювання вашої роботи?

- Так. Ми як правоохоронний орган сьогодні на першому місці з боротьби з корупцією в державі. У нас понад тисячу відмов від хабарів за 2018 рік. Лише цього року вже більш ніж 150 відмов на суму понад 500 тисяч гривень.

- Що це за система – "відмова від хабара", як це контролюється?

- Не так давно ми запровадили нову систему: якщо людина відмовилася від хабара, ми платимо їй премію, офіційно. Останнє преміювання за відмову від 3 тис. дол. – це 30 тис. грн. Випадок був у Борисполі. Тільки сьогодні я підписав накази про вручення 5 чи 6 таких премій за відмову від хабара. І люди вже знають, що не взяв гроші – отримай премію.

Та працює не тільки пряник, але й батіг. Наші підрозділи внутрішньої та власної безпеки в рамках кримінальних проваджень йдуть на те, щоби перевіряти наших співробітників. Тому люди знають, що будь-який іноземець із грішми на лінії паспортного контролю може підійти до інспектора і сказати – "ви затримані, працює внутрішня безпека!" Я вам скажу, що така профілактика діє найбільш ефективно.

Уже у 2019 році підрозділами ВВБ проведено майже 600 таких перевірок.

- І які результати цих перевірок?

- 18 осіб звільнено, до дисциплінарної відповідальності притягнуто понад 600 військовослужбовців; ще 7 – переміщено до інших місць служби; у 88 випадках – інформацію про ознаки злочину внесено до ЄРДР.

Я ще жодного разу не відмовив керівнику відповідного департаменту, коли він приходив до мене щодо питання підписання постанови про оперативно-розшукову справу, це чесно. Якщо навіть я ту людину добре знаю і поважаю. Як кажуть - для чистоти експерименту.

Тому ці підрозділи працюють, я вважаю, сьогодні дуже ефективно. У нас було управління, але ми створили департамент. Тому що ми наполягли - і таки стали суб’єктом закону про контррозвідувальну діяльність. І вже контррозвідувальна діяльність проводиться як щодо шпигунів, так і щодо нашого персоналу, який, можливо, контактує з ворогом.

- У 2018 році були доповнення, фактично ви за останні 2 роки отримали повний набір інструментів для повноцінного ведення усіх видів оперативної діяльності.

- Єдине, що нам не вистачає, так це власного досудового слідства. Ми завжди залучаємо до нашої роботи слідчих з інших правоохоронних органів. Ми направили відповідні документи до МВС і Верховної Ради щодо розширення наших повноважень. Наскільки мені відомо, міністр МВС підтримує нас у цьому.

- А яка структура прикордонних підрозділів на кордоні з Росією?

- Ми хочемо, щоб бойові підрозділи ДПСУ були під єдиним началом, щоб їх не використовували просто для патрулювання, а щоб це були ті бойові одиниці, які завжди готові до бою. Вони мають у постійному режимі проводити тренування на полігонах, бойові злагодження з військовими інших військових формувань та правоохоронними органами: Нацгвардією, Збройними силами. Для координації цих дій ми створили департамент з протидії військовим загрозам.

- Якою буде чисельність цих бойових загонів?

- Загалом - до 5 тисяч.

- Це велика кількість.

- Я вважаю, що на тій ділянці кордону це цілком виправдано.

- Як сталося, що у 2017 році на кордоні у Сумській області були захоплені двоє наших офіцерів, яких обміняли потім на співробітників ФСБ? Чи проведено розслідування? Бо спочатку писали ніби вони товаришували з росіянами та поїхали в гості?

- Ці чутки – повний фейк, розслідування було ґрунтовним і ми всі обставини встановили. За добу до того, як вони були викрадені, відбулася офіційна прикордонно-представницька зустріч. На ній були присутні начальник відділу прикордонної служби і його заступник. Вони виїжджали на кордон і зустрічалися в пункті пропуску на російській території. Тут немає порушення. Там, на зустрічі, їм сказали, що нібито є дуже потужний канал нелегальної міграції до Європи. Росіяни пообіцяли, що нададуть нашим офіцерам всю інформацію, але вже за інших обставин. І тут наші офіцери пішли на порушення. Не можна було погоджуватися на зустріч за неформальних обставин. Потрібно було діяти лише офіційно. Але вони приїхали на вказану ділянку кордону на легковій машині, у відповідний час, коли домовлялися...

- Звичайно, бо на третьому році війни ці два офіцери такі довірливі виявилися до росіян, це як мінімум непрофесійно, без супроводу, без розвідки залізли в полон.

- Їх захопили на нашій території. Там не було інженерних споруд. І вони, коли вийшли з машини, з тієї сторони підійшов знайомий прикордонник-росіянин: давайте, підходьте. Наші кажуть, давайте так обміняємося. Тут з нашого боку забігли декілька людей, ми розуміємо, що то була засідка. Їх виштовхали на той бік, всунули їм у руки гранати, в кишені, там же відразу і опинилася їхня слідча група.

Що підтверджує цю версію – двигун на автомобілі наші офіцери навіть не вимикали. Крім цього, було прохолодно, а верхній одяг залишився в машині. Двері були відчинені. Навряд чи вони планували ось так залишити автомобіль і піти далі в одних светрах. Ми перевіряли їх на поліграфі. Не схоже, щоб вони пішли на зраду під час перебування в полоні. Тож вони отримали у нас дисциплінарні стягнення та продовжують служити на інших ділянках, не пов’язаних із безпосередньою охороною кордону.

- Дуже мало вони отримали за такі грубі порушення, які призвели до звільнення цінних російських полонених. Тепер на тій ділянці, де їх захопили, інженерні споруди?

- Не тільки інженерні споруди. Ми заборонили взагалі будь-які контакти з росіянами на всьому кордоні з РФ на рівні, нижче за командира загону. Сьогодні листування з представниками прикордонної служби ФСБ РФ може відбуватися тільки на рівні начальника загону і вище. У нас зараз прикордонні наряди мають у складі не менше трьох бійців. Усім, навіть дільничним інспекторам, ми заборонили перевіряти лінію кордону поодинці. Далі - ми домовилися з лісгоспами та прорубали в лісосмугах просіки де встановили інженерні загородження. Це було складно, але ми це зробили.

Я хочу, щоб коли із супутника дивишся на Україну, щоб було видно лінію кордону по усьому периметру. Тому і будуємо інженерні споруди.

- Минулого року в Україні ввели кримінальну відповідальність за незаконний перетин кордону. Як працює ця норма, сподівалися, що це дозволить нарешті саджати порушників-рецидивістів і скоротить випадки перетину кордону?

- Розчарую вас трохи. Вже в 2019 році ми виявили понад 1700 порушників державного кордону. Але за 1,5 року до кримінальної відповідальності притягнуто… аж одну особу - громадянин Молдови, який, маючи заборону на перетин кордону, спробував зробити це за межами пункту пропуску.

- Неймовірно, тобто інші всі – штраф та "до побачення"?

- Так. На жаль, народні депутати обмежили саме диспозицію застосування статті, санкція є, а диспозиції немає. Тому що там у законі написали, що це має бути громадянин Росії, який належить до правоохоронного органу або до військового формування, ледве не зі зброєю в руках, або особа, якій заборонено в’їзд на територію України, а вона їде в порушення чинного законодавства, або за межами пункту пропуску...

- Можна так сказати - закон проти російських військових та, скажемо відверто, проти Саакашвілі, умовно кажучи, і все. Тобто не щодо всіх порушників?

- І в мене питають, пишуть листи депутати і кажуть: а чого ви не застосовуєте статтю? Я кажу: а як я її застосую? Вона - мертвонароджене дитя. Змініть її. Введіть ту саму статтю, яка колись була - 331, там усе правильно прописано, нічого не треба видумувати законодавчо. Те саме і про контрабанду в частині економічного злочину. Чому наших людей, навіть за незначні порушення росіяни тягнуть у тюрму, як і наших моряків: їм же теж інкримінують порушення кордону, а в Росії це – кримінальний злочин. А якщо ми їхніх затримаємо, ми штраф випишемо - і їдьте додому, будь ласка. Абсурд повний. Сподіваюся, парламент це виправить.

- Тому й неможливо зупинити нелегальних мігрантів, керівників груп?

- Так, вони не є військовослужбовцями Росії, співробітниками правоохоронних органів і не рухаються зі зброєю. Є такі мігранти, яких ми на Заході затримуємо по кілька разів на місяць, передаємо їх іншим правоохоронним органам, ті їх за деякий час відпускають, і мігранти знову рухаються в бік кордону. Це - дуже велика проблема. Законодавство потрібно вдосконалювати.

- Скільки ще треба часу, щоб обладнати з тими темпами фінансування, які є зараз, весь кордон з Росією, крім зони ООС, хоча б сіткою, дротом і контрольною смугою?

- Загалом вартість інженерно-технічного облаштування українсько-російської ділянки кордону становить трохи більше 4 мільярдів гривень. Упродовж 2015-2018 років було виділено 1,3 мільярда гривень. У 2019 вже понад 60 млн грн. За ці кошти майже завершено роботи в Харківській області (залишилася система відеоспостереження на окремих ділянках), розпочато роботи в Луганській та Чернігівські областях. Своїми силами облаштовуємо кордон на Сумщині. Пізніше ця система органічно доповнить систему "інтелектуального кордону", про яку ми з вами зараз ведемо мову. Думаю, що до 2021 року ми закінчимо основні роботи.

Зараз ми ще закупили німецькі трактори-мульчиватори. Вони ефективно прочищають просіки на глибину до 40 см. Перемелюють навіть пеньки та коріння дерев. Такі в нас працюють сьогодні в кожному регіональному управлінні. 
Якщо будуть ті обсяги фінансування, які затверджені Планом, то до кінця цього року ми завершимо позначення на місцевості усього кордону. Нас обмежують тільки фінансування та наше законодавство.

- Як це?

- У першому читанні Верховна Рада ухвалила законопроект 6777, згідно з яким 50 метрів земель уздовж кордону відведено для інженерних робіт. Але поки що він остаточно так і не ухвалений. Для того, щоб виконувати інженерні роботи на кордоні, потрібно врегулювати питання землевідведення, адже дуже багато земель уздовж кордону раніше були роздані у приватну власність. Доводиться судитися або шукати інші механізми зміни власника. Наприклад, заміна одних ділянок на інші. І багато люде на це погоджуються, але постає питання оплати коштів за виготовлення актів на землю. Виходить, що для державної справи Держприкордонслужба має оплачувати ці витрати… державі, в казну. У нас, по-перше, таких коштів і немає, а по-друге, має бути визначений якийсь інший механізм, який би задовольняв і людей, і інтереси держави.

- А скільки таких випадків?

- Із 2016 року ми вже відсудили 846 га земель уздовж кордону. Ще 500 га перебувають у провадженні суду.

НАПАД НА МАЙОРА БЕРЕЗИНСЬКОГО - ЦЕ ВІДПОВІДЬ НА ПОСИЛЕННЯ РЕЖИМУ ОХОРОНИ КОРДОНУ

- Розкажіть про загибель командира прикордонного відділу на Закарпатті майора Березинського, якого збив контрабандист. Які висновки можна зробити з цієї трагедії?

- Це дійсно трагедія. Людина загинула, виконуючи свій професійний обов’язок. Ціна життя - 10 ящиків цигарок.

- Коли до цього востаннє гинув офіцер під час виконання службових обов'язків?

- На мирній ділянці у нас такого не було за історію ДПСУ. Принаймні, я не пригадую. Були напади, погрози, побиття, але смерті не було. Тільки на фронті. Контрабандисти серйозно активізувалися на Буковині та на Закарпатті. Напад на майора Березинського – це відповідь на посилення режиму охорони кордону, Березинський виявися справжнім офіцером з характером – його не змогли ані купити, ані залякати. Для мене честь, що в нас служать такі офіцери, його вчинок стане прикладом для наступних поколінь.

- Після загибелі Березинського щось змінилося на цій ділянці?

- Це населений пункт Ділове. Місцеві мешканці, коли ми почали встановлювати вздовж річки загороджувальний паркан, вийшли і почали нам заважати. Але ми все одно продовжуємо роботи. Вже встановили майже 7 кілометрів. Хоча нам постійно доводиться зустрічатися з відкритою агресією місцевих, які проти встановлення інженерних споруд та позначення державного кордону. Люди звикли жити контрабандним життям.

- Ого, бунт?

- Так, активна протидія.

- Чи були ще напади на прикордонників на західному кордоні?

- І не один раз. У 2018 році на Буковині на наряд з трьох прикордонників напало майже 50 осіб. Це також була спроба залякування після посилення режиму. Це сталося теж після того, як на ділянці були змінені керівники на місцях. Бо, якщо офіцер нормально працює і протидіє злочинності – хай навіть і не все виходить, але він сумлінно виконує обов’язки, – відповідно, в нього є підтримка з Києва. А якщо навпаки – змінюємо на іншого. Так от: особливо на Буковині наші прикордонні наряди вже не бояться застосовувати зброю. Але роблять це лише в крайніх випадках: коли їхньому життю загрожує небезпека і іншим чином упередити цю загрозу неможливо.

- Як подбали про родину Березинського?

- Дружина працевлаштована, сім’я отримала квартиру в Хмельницькому й одержала кошти, передбачені за таких обставин законодавством. Також його діти будуть отримувати допомогу до досягнення повноліття. Ми намагаємося нікого з родин загиблих не залишати поза увагою. Де маю можливість, я намагаюся сам відвідувати сім’ї та відповідні заходи. Цього ж вимагаю від командирів на місцях. Потрібно вести роботу із увічнення пам’яті наших Героїв. Сім’ї загиблих не мають відчувати себе покинутими.

- Цей резонансний випадок, коли митний інспектор разом з прикордонником Святославом Кондратюком пропустили кокаїн у машині на кордоні з Румунією. Яка доля цього прикордонника?

- Машину пропустили, бо спрацювало два чинники: по-перше, щодо цього автомобіля не було жодної інформації: ані від наших правоохоронних органів чи оперативних підрозділів, ані від наших колег з-за кордону щодо того, що в автівці можуть переміщуватися наркотичні засоби. Тобто автомобіль не проходив за профілями ризиків. А по-друге, у наших колег з Румунії краще технічне оснащення і виявити ці наркотичні засоби вони змогли, лише просвітивши транспортний засіб на сканері. Чи був умисел з боку прикордонника чи митника? Можливо, інформація внесена в ЄРДР і наші колеги вивчають це питання, але майже впевнений, що не йшлося про свідоме сприяння переміщенню великої партії наркотиків. 
До речі, ми зараз проводимо робочі зустрічі з нашими партнерами та обговорюємо перспективи покращення облаштування наших пунктів пропуску технічними засобами.

На відео виводять машину з черги та пропускають першою.

Так, це наше відео, ми всю цю інформацію зібрали та провели розслідування.

- Хіба не дивно - прізвища турецькі, громадяни Нідерландів, хіба не треба дивитися?

- Це нормальна практика. Таких машин щодня сотні. Кокаїн там був добре захований, візуальний огляд таке б не виявив. Зараз тривають слідчі дії в рамках ЄРДР. За його результатами будуть ухвалюватися рішення щодо подальших правових дій стосовно нашого офіцера.

- Але буде служити там само?

- Все залежить від результатів розслідування.

- До речі, наш міністр іноземних справ в інтерв’ю мені дуже критикував нашу митницю за те, що вона не використовує фінансову програму Єврокомісії для закупівлі сканерів, зриває план встановлення.

- Може, комусь це просто невигідно. Одразу ж буде видно, що в тому чи іншому автомобілі. 
Зараз ми разом з європейцями працюємо над проектом Інтегрованого управління кордонами. Міжвідомчу групу з українського боку на рівні Уряду очолює Іванна Климпуш-Цинцадзе. До роботи залучені представники Єврокомісії, Місій ЄС в Україні, представники прикордонних відомств, митних служб та правоохоронних органів інших держав-донорів. Загалом у разі позитивного результату роботи групи, бюджет проекту становитиме понад 60 млн євро. Ці кошти підуть і на облаштування кордону, і на розвиток інфраструктури, і на поглиблення співпраці з ЄС у рамках напрацювання єдиних стандартів прикордонного контролю.

- Колеги з ЄС питали, чому так погано організована робота в цьому напрямку?

- Так. Ми кажемо, для чистоти експерименту надайте сканери і для Державної прикордонної служби. А там побачимо. Ми намагаємося завжди вчасно і в повному обсязі відпрацьовувати взяті на себе зобов’язання. Впевнений, що у нас би ці сканери вже давно працювали. 

- Потрібне якесь рішення від України, щоб передати програму сканерів прикордонникам?

- Ні. Якщо, в рамках цього проекту це питання буде підтримане робочою групою та включене до плану – проблем не буде. У нас вже є схожий досвід із облаштуванням наших пропускних пунктів приладами для радіаційного контролю.

- Тобто радіаційний контроль працює вже зараз?

- Так. Це був проект "друга лінія контролю" уряду США. Зараз система працює бездоганно. Цього року в 5 випадках ми припинили незаконне переміщення через державний кордон предметів із вмістом радіоактивних речовин. Виявили за допомогою комплексу "Янтар". Крім того, відбулося близько 5 тисяч спрацювань на ізотопи природного характеру та понад 100 випадків - на осіб із медичними діагнозами.

- Як ви ставитеся до ідеї створення єдиної структури, яка б контролювала кордон – як у США, де функції нашої прикордонної служби, митниці та главку "К" СБУ покладено на одне відомство?

- Думаю, це було б доцільно. Безпека держави починається з кордонів. Прикордонна безпека не може бути тільки з питань прикордонного контролю. Якщо це також і ввезення вантажів, товарів, то це відповідно має бути в єдиному форматі. Те, що стосується розмитнення, - весь світ переходить на електронні декларації. Якщо ми перевірили на кордоні, що заїхало те, що записано, то хай воно їде куди завгодно – через сканер, через радіаційний контроль, під камерами. А якщо на кордоні хитрий митник написав, що вантаж туалетний папір, а їдуть цигарки, і цими папірцями граються досі, це значить, що наш кордон ще недостатньо щільний.

- Буде і єдина відповідальність. Зараз немає однієї людини, яка відповідає за те, що перетинає кордон. І схоже, це поки що усіх влаштовує у владі.

- Якщо це буде єдина служба, як у Штатах, то з неї і питатимуть.

- Стосовно затримання риболовного судна в Азовському морі ("Норд") - зараз щось змінилося в діяльності морської прикордонної охорони, чи посилено заходи безпеки, чи будуть нові затримання, якщо такі судна з'являться?

- Історія із судном "Норд" є дуже неформатною історією. Для нас і члени судокоманди, і, власне, саме судно є українським і, відповідно, в цій ситуації ми діяли відповідно до вимог українського законодавства. Росіяни ж навпаки: намагалися переконати спільноту у тому, що судно є російським. Але факт залишається фактом: судно порушило кордон, здійснювало вилов біоресурсів на незаконних умовах. Моряки як громадяни України були притягнуті до адміністративної відповідальності, а щодо капітана порушено кримінальну справу за організацію незаконного переправлення через кордон. 
Водночас ця історія спонукала нас прискорити процеси із формування відомчої Морської охорони та посилити систему охорони в акваторії Азовського та Чорного морів. Зараз ми не лише опрацьовуємо реальні плани модернізації та розвитку нашої Морської охорони, але й працюємо над удосконаленням системи надводної обстановки, щоб бачити те, що відбувається в глибині горизонту на десятки миль.

- Капітан утік вже?

- На жаль, так. Суд випустив його з-під варти і він зник. Відстежувати його – це не компетенція Держприкордонслужби. Він заявив про себе вже в окупованому Криму. Але інформація про те, що нібито капітан перетнув адмінмежу через КПП – не відповідає дійсності. Хоча в нас не має чіткої картини, як саме він перетнув кордон, але точно, що без сприяння російських спецслужб у цьому випадку не обійшлося.

- Якщо ще раз помітять таке судно, його затримають чи злякаються?

- У нас лякливих немає. Будемо затримувати, звичайно. Морська охорона сьогодні здатна в повному обсязі виконувати поставлені перед нею завдання. До речі, це теж ще одна вертикальна структура, що підпорядковується безпосередньо голові служби. Туди входять і загони Морської охорони, і навчальний центр, і підрозділи спеціальних дій на воді.

- Яка кількість боєздатних кораблів і катерів?

- Ми зараз оновлюємо кораблі радянського зразка і продовжуємо їм таким чином терміни служби ще на 10-12 років. Ми посилюємо і їхнє озброєння, і навіть вивчаємо питання, щоб встановити на них ракетні комплекси. Загалом у нас близько 7 десятків прикордонних кораблів та катерів.

- Які результати?

- Вже цього року наші кораблі під час виконання завдань з охорони територіального моря та прилеглої зони перебували в морі понад 117 діб. Під час служби було оглянуто 69 суден, ще 6 – затримано. Проведено 3 спільних виходів у море із ВМС України та 1 пошуково-рятувальну операцію. За результатами перевірок суден притягнуто до адміністративної відповідальності 11 громадян України, які постійно проживають на ТОТ АР Криму. Одному громадянину РФ оголошено заборону на в’їзд в Україну терміном на 3 роки.

- Якось можна скоротити товарний обмін між місцевими мешканцями в прикордонних районах законодавчим шляхом, чи це можливо тільки після обладнання кордону інженерними засобами?

- Будемо реалістами: повністю перекрити контрабандні шляхи майже неможливо. Але важливо затримувати, умовно, не бабусь із дідусями, які намагаються заробити на прожиття і тягнуть через кордон мішок картоплі, а працювати щодо організаторів каналів переміщення контрабанди та питань, які лежать у площині Національної безпеки.
Основне, що нам потрібно бачити, – це склади накопичення товарів та вантажів у прикордонних районах. Оперативно-розшукові дії в тилу дають більш вагомі результати, ніж механічна охорона кордону. 
Але ми знов повертаємося до законодавчого процесу - віддайте державі прилеглі до кордону землі та відновіть кримінальну відповідальність за контрабанду і незаконний перетин кордону. Це в рази посилить ефективність роботи і Держприкордонслужби, і всієї правоохоронної системи на кордоні.

- Наскільки зрозумів, поки що відсутня глобальна доктрина, яким чином ми контролюємо кордон у масштабі держави? Нам потрібні законодавчі рішення, технічні рішення щодо сканерів, об'єднання зусиль всіх служб, які перебувають на кордонах .

- Є така концепція, що кордон України має охороняти весь український народ. Так воно і мусить бути. Ти живеш, твоя родина, твій город, а навколо тин, паркан. І це нормально. Кожен господар будує навколо своєї хати паркан. 
Але це, звісно, дуже затратна стаття. Сьогодні основну частину нашого бюджету становить заробітна плата. А хотілося б бачити бюджет розвитку, де основні кошти будуть спрямовуватися на вдосконалення матеріально-технічної бази, підготовку особового складу тощо. Я вважаю так, що бюджет, який йде на облаштування кордону, має розглядатися додатково – не в рамках фінансування відомства. Це має бути окрема державна програма. І тоді дійсно – питання вдосконалення системи охорони кордону будуть питаннями державного значення, а не лише Державної прикордонної служби України.

Юрій Бутусов, "Цензор.НЕТ"

Популярні розділи та сервіси