Ви можете підписатись на поштову розсилку новин або іншої цікавої та корисної інформації
Захисний код*:
відписатись
04.10.2016
a
a
a
Європейська Агенція з питань управління оперативним співробітництвом на зовнішніх кордонах держав-членів Європейського Союзу (FRONTEX)

 

 

офіційний сайт форуму http://www.frontex.europa.eu

 

 

 

cтворена згідно з Регламентом Ради ЄС від 26.10.2004 № 2007/2004 зі змінами, внесеними Регламентом Ради ЄС від 25.10.2011 № 1168/2011.

  • штаб-квартира – Варшава, Польща;
  • партнери Фронтекс – відомства прикордонної охорони, міжнародні організації.

ПРИЗНАЧЕННЯ ТА ЗАВДАННЯ ФРОНТЕКС – Фронтекс сприяє, координує та розвиває управління європейськими кордонами відповідно до Хартії основних прав ЄС та застосовуючи концепцію Інтегрованого прикордонного менеджменту.

КЕРІВНИЙ ОРГАН – Рада правління, до складу якої входять по одному представнику прикордонної служби держави – члена ЄС (керівник органу прикордонної охорони), а також 2 представники Єврокомісії.

БЮДЖЕТ АГЕНЦІЇ складається із загального бюджету ЄС та внесків країн Шенгенського простору. Бюджет Агенції на початку створення (2005 р.) становив 6,3 млн. євро, на 2013 рік – 94 млн. євро, а на 2016, у зв’язку з міграційною кризою, бюджет було збільшено втричі – до 220 млн. євро.

Оскільки Агенція Фронтекс є оперативним органом – інструментом Євросоюзу щодо забезпечення прикордонної безпеки, пріоритети у її діяльності визначаються на підставі аналізу ризиків у тих напрямках, що потребують найвищої уваги з точку зору незаконної міграції.

ПРАВОВІ ПІДСТАВИ СПІВПРАЦІ З ДЕРЖПРИКОРДОНСЛУЖБОЮ:

  • Робоча Домовленість щодо встановлення оперативного співробітництва (2007) та Плани співробітництва на 2010 – 2012 рр.. та на 2013 – 2015 роки (26 лютого 2016 планується підписання Плану співробітництва на 2016 – 2018 року).

РОЗВИТОК І АКТИВІЗАЦІЯ СПІВПРАЦІ ДЕРЖПРИКОРДОНСЛУЖБИ З АГЕНЦІЄЮ ФРОНТЕКС ВИЗНАЧЕНІ:

Порядком денним асоціації Україна – ЄС, Національним планом з виконання Плану дій лібералізації Європейським Союзом візового режиму для України, затвердженим Розпорядженням КМУ від 20.08.2014 №805-р. на його виконання Адміністрацією Держприкордонслужби розроблено проект Стратегії розвитку Державної прикордонної служби України, яка визначає основну мету розвитку Державної прикордонної служби України, стратегічні цілі на близьку та середню перспективу (до 2020 року), базові принципи та механізми її досягнення.

Принциповою Дорожньою картою організації спільної оперативної охорони кордону з державами - членами ЄС, а також з Республікою Молдова (8 липня 2015 затверджено Кабміном України);

Оновленою Концепцією інтегрованого управління кордонами, що схвалена Урядом України 29 жовтня 2015 року;

Низкою інших документів в сфері євроінтеграції України.

ОСНОВНІ НАПРЯМКИ СПІВПРАЦІ:

  • обмін інформацією; спільний аналіз ризиків; участь у спільних операціях; підготовка персоналу.

ВІДПОВІДНО ДО ПЛАНУ СПІВРОБІТНИЦТВА ДЕРЖАВНА ПРИКОРДОННА СЛУЖБА ЩОРІЧНО:

бере участь у спільних операціях на кордоні:

  • на сухопутних кордонах України з державами-членами ЄС; 
  • зовнішніх морських кордонах ЄС; в пунктах пропуску для авіаційного сполучення;

бере участь у проектах підготовки персоналу:

  • виявлення крадених автомобілів; виявлення підробок у документах; підготовка кінологів; англійська для прикордонників;

а також:

  • впроваджується Єдина навчальна програма для прикордонників (Common Core Curriculum/CCC);
  • впроваджена спільна веб-платформа для прикордонників Virtual-Aula

налагоджує обмін інформацією та впроваджує спільний аналіз ризиків:

  • погоджено Механізм обміну інформацією у сфері аналізу ризиків та механізм обміну  терміновими повідомленнями даних обстановки;
  • запроваджено спільний проект аналізу ризиків «Східні кордони» за участю прикордонних служб України, Росії, Білорусі, Молдови.

Щороку спільно з Фронтекс готується Звіт про обстановку на східних кордонах ЄС. З 2015 року – також на українській мові.

ОСНОВНІ ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ФРОНТЕКС У 2015-2016 РОКАХ:

  • з початком міграційної кризи Фронтекс переходить від «спокійного» до динамічного планування, у зв’язку з чим планується реорганізація Агенції та отримання нею нових функцій;
  • найбільш загрозливі напрямки на зовнішніх кордонах ЄС – південно-східний кордон (Греції та Болгарії з Туреччиною) та Західні Балкани (Угорщини та Хорватії з Сербією і Боснією та Герцеговиною). Саме на цих ділянках проводиться найбільш масштабна операція «Гнучкі операційні заходи». В результаті вжитих Угорщиною заходів охорони кордону з Сербією потік мігрантів значно знизився та переорієнтувався на зовнішній кордон Хорватії. За останній місяць також різко знизився потік мігрантів на болгарсько-грецькому кордоні. Східний кордон ЄС, в т.ч. з Україною, не є пріоритетним, і розширення на ньому операційної діяльності у 2016 році не планується. Фронтекс прогнозує такі ж загрози та має такі ж пріоритети на 2016 рік;
  • на східному кордоні ЄС польська ділянка є найбільш динамічною щодо відмов у в’їзді, контрабанди товарів, виявлення підроблених документі
  • механізми реагування Фронтекс на зміни обстановки («Швидкі дії»/«Rapid exercise» та «Відкриті звернення»/«Open calls») наразі не є ефективними. Ці механізми полягають у добровільному наданні країнами-членами ЄС, за фінансового відшкодування Фронтекс, своїх прикордонних сил та засобів на звернення окремих країн-членів ЄС. Основні причини – недостатня напрацьованість механізмів, слабка координація між країнами щодо звернень та реагування на них, небажання або неможливість країн надавати свої ресурси;
  • важливим для успішного проведення операцій є своєчасне та вичерпне звітування у електронній системі звітування Фронтекс JORA;
  • із розвитком та розповсюдженням інформаційних технологій значна увага приділяється удосконаленню існуючих медіа-продуктів та створення нових. Планується покращення роботи інтерактивних ресурсів шляхом більш активного використання соціальних мереж (Facebook) та розробкою мобільних додатків на смартфон;

Враховуючи той факт, що Європейський Союз покладає на ФРОНТЕКС основну роль координатора у створенні ефективного прикордонного менеджменту на зовнішніх кордонах ЄС, впровадженні Інтегрованого управління кордоном, розвиток і посилення співпраці Держприкордонслужби з Агенцією є актуальним та доцільним.

Участь у проектах Фронтекс дає змогу продемонструвати спроможність України охороняти спільний з ЄС кордон, відповідати сучасним викликам прикордонній безпеці, бути відкритим рівноправним партнером.

У разі подальшого розвитку плідної та результативної співпраці, Агенція Фронтекс може слугувати свого роду посередником (представником інтересів) України в ЄС у сфері прикордонної безпеки.

Участь у проектах ФРОНТЕКС є частиною існуючого регіонального прикордонного співробітництва із суміжними державами відповідно до чинних двосторонніх міжнародних договорів.

Продовження і посилення співпраці з Агенцією надасть ширші можливості у сферах: оцінки ризиків, перепідготовки фахівців відповідно до загальноєвропейської моделі підготовки персоналу, адаптації системи охорони кордону України та інтеграції її у загальноєвропейську систему інтегрованого управління кордоном,  розвитку сучасних технологій та систем спостереження, автоматизованого паспортного контролю, у тому числі з використанням біометрії.