Ви можете підписатись на поштову розсилку новин або іншої цікавої та корисної інформації
Захисний код*:
відписатись
18.03.2016
a
a
a
Щодо надання міжнародної технічної допомоги від ЄС

Учора - 07.07.15 - українські ЗМІ поширили вислів Голови Представництва ЄС в Україні Яна Томбінські стосовно нібито неефективності витрачання допомоги Європейського Союзу для облаштування державного кордону України. Можливо відбувся некоректний переклад його слів, або просто не правильно трактували слова шановного пана Посла.

Враховуючи суспільний інтерес до даного питання та з великою повагою ставлячись до співпраці з Європейським Союзом, з метою правильного розуміння стану взаємодії Державна прикордонна служба вважає за потрібне довести до громадськості наступне. 

Починаючи з 2003 року прикордонне відомство України перебуває на шляху перетворення з військового формування у правоохоронний орган європейського зразка. Це, в першу чергу, стосується Концепції розвитку Державної прикордонної служби України, Концепції інтегрованого управління кордонами, які розроблялися та погоджувалися із активним залученням незалежних європейських експертів у рамках реалізації спільних з ЄС проектів міжнародної технічної допомоги, експертів Місії EUBAM, а також у рамках співробітництва з Європейською агенцією з питань зовнішніх кордонів FRONTEX.

Запропонованими стандартами кінцевої мети розвитку Державної прикордонної служби України має стати створення професійного правоохоронного органу поліцейського типу за європейськими стандартами.

У рамках програм технічної допомоги у прикордонній службі співробітництво зі структурами ЄС триває близько 10 років. В основному, допомога надавалася за програмами TACIS (Технічна підтримка країнам СНД, тривала до 2006 року),  ENPI (Європейський інструмент сусідства та партнерства) та  Східне партнерство.

Десятки мільйонів євро, про які згадав високоповажний пан Посол, були передані упродовж 2004 – 2013 років від європейської сторони до прикордонних підрозділів виключно як обладнання на суму трохи більше 30 мільйонів євро. А саме:

  • патрульні автомобілі високої прохідності, квадроцикли, вантажні автомобілі (190 од.);
  • мобільні/переносні прилади тепловізійного спостереження (340 од.);
  • радіостанції (346 од.);
  • прилади паспортного контролю (648 компл.).

Абсолютна більшість обладнання надходила у 2004 – 2009 роках.

Обладнання, що передавалося прикордонним підрозділам, мало суто поліцейський варіант застосування, спрямований, в першу чергу, на запобігання і профілактику правопорушень, але не на відбиття збройного вторгнення. Обладнання розподілялося на всі ділянки кордону за пропорційним принципом, разом з тим зберігався принцип маневрування засобами, виходячи з конкретної ситуації та наявних викликів і загроз.

Наводимо декілька прикладів позитивного співробітництва:

  • упродовж  2010-2013 років за сприяння та фінансової підтримки Європейської Комісії (8,5 млн. євро) створено 7 сучасних пунктів тимчасового тримання осіб, затриманих в адміністративному порядку на ділянках відповідальності прикордонних загонів на кордоні з ЄС (5) та РФ (2);
  • триває (з 2012 року) спільна ініціатива з покращення інфраструктури прикордонних підрозділів на українсько-польському кордоні. Бюджет проекту складає 8,8 млн. євро (з українським співфінансуванням). Відбір виконавців, виконання робіт, аудит та моніторинг проводяться із дотриманням європейських процедур та залученням європейських експертів, зауважень до роботи Державної прикордонної служби України не виникало.

Також підкреслимо, що придбання обладнання з такого, скажімо, неширокого спектру пояснюється позицією європейських партнерів розвивати в Україні суто правоохоронну складову прикордонного відомства та обмеженнями, які накладаються Європейською Комісією на такі види проектів. Усі питання, пов'язані зі складанням технічних специфікацій на обладнання, проведенням конкурсних торгів, вибором і оголошенням переможців, спостереженням за дотриманням переможцями умов контрактів на постачання обладнання, його встановлення, гарантійне і післягарантійне обслуговування проводилися європейськими експертами за європейськими процедурами із загальною консультацією з фахівцями Держприкордонслужби.

Хочемо ще раз наголосити, що жодного євроценту за вказаний період на потреби підвищення безпеки кордону прикордонному відомству від структур ЄС не перераховувалось. Проте ефективність використання переданого обладнання підлягала постійним аудиторським перевіркам як з боку моніторингових інституцій ЄС, так і з боку Рахункової палати і Держфінінспеції України.

Єдиним випадком передачі коштів Україні на потреби управління кордонами є переведення двох траншів за програмою секторальної бюджетної підтримки, що відбулися у грудні 2013 року та квітні 2014 року. Наразі кошти знаходяться на рахунках Державного казначейства України та очікують завершення внутрішньодержавних процедур щодо їх використання.

Крім того, починаючи з 2004 року Посли Європейського Союзу в Україні пани Боуг, Тейшейра та чинний Глава Представництва Ян Томбінські завжди вітали рівень співробітництва з Державною прикордонною службою України у сфері забезпечення прикордонної безпеки, відмічали його як приклад побудови партнерських стосунків з українськими державними органами, а також характеризували прикордонну службу як прогнозованого, стабільного та прозорого партнера. Остання зустріч керівництва прикордонного відомства України з Головою Представництва ЄС відбулася трохи менше 2 місяців тому і жодних нарікань на ефективність та результати співробітництва не висловлювалось.

Щодо перспективи співробітництва:

Україні перераховані два транші на потреби управління кордонами. Державна прикордонна служба України розраховує отримати 21 млн. євро. Згідно з умовами, допомога може бути використана для прискорення проведення прикордонних процедур (прилади паспортного контролю, біометричні сканери тощо), підвищення мобільності (патрульні автомобілі, вертольоти) та спостереження (тепловізійна техніка, малі безпілотні літальні апарати).

наразі тривають переговори щодо виділення близько 7,6 млн. євро (за принципом "швидкої допомоги") для закупівлі переносних тепловізорів, патрульних автомобілів, мікроавтобусів.