Ви можете підписатись на поштову розсилку новин або іншої цікавої та корисної інформації
Захисний код*:
відписатись
22.05.2017
a
a
a
Діяльність дільничних інспекторів прикордонної служби

ІСТОРИЧНА ДОВІДКА

функціонування підрозділів дільничних інспекторів прикордонної служби

Будь-яку справу завжди найкраще робитимуть професіонали, люди озброєні специфічним знанням та умінням. І охорона кордону не є в цьому виключенням. Тож прикордонник повинен не лише бути здатним власними діями забезпечити недоторканість рубежів своєї країни, але й чітко знати де й коли їх необхідно застосувати. При цьому необхідно мати помічників, які посприяють тому, щоб зусилля вартових державної межі були спрямовані саме туди, де вони зараз найбільше потрібні. Тому результат прикордонної служби напряму залежить від стосунків із місцевим населенням.

Досвід початкового становлення прикордонного відомства України в цій роботі від помічників начальника прикордонної застави по роботі із місцевим населенням було трансформовано у створення окремих підрозділів, завданням яких стала організація цілеспрямованої роботи із жителями прикордоння.

12 січня 2001 року директивою Держкомкордону до штатів прикордонних застав Північно-Східного напряму Прикордонних військ України вперше були введені відділення інспекторів прикордонної служби з визначенням окремих повноважень та завдань. Новація показала себе вдалою і поправу може вважатися первозданністю «інституту дільничних інспекторів».

Першим документом, який регламентував службову діяльність цих відділень, була Тимчасова інструкція про організацію діяльності підрозділів інспекторів прикордонної служби (інспекторів прикордонної служби) Прикордонних військ України, затверджена наказом Голови Держкомкордону  України – Командувача Прикордонних військ України від 2 березня 2001 року № 150.

Відповідно до зазначеної інструкції свою службову діяльність інспекторський склад мав здійснювати на гласній основі, опираючись на довіру і широку підтримку місцевого населення, трудових колективів та у постійній взаємодії з місцевими органами виконавчої влади і органами місцевого самоврядування, дільничними інспекторами органів внутрішніх справ та громадськими формуваннями з охорони державного кордону.

Із часом виникло питання щодо опрацювання постійного керівного документа. Ним стала Інструкція з організації службової діяльності інспекторів прикордонної служби Державної прикордонної служби України, затверджена наказом Адміністрації Держприкордонслужби від 30 жовтня 2003 року № 215.

18 грудня того ж року питання взаємодії між дільничними інспекторами прикордонної служби та міліції були врегульовані спільним наказом Адміністрації Держприкордонслужби та Міністерства внутрішніх справ України № 380/1556, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 14.01.2004 за № 37/8636.

Наступний етап становлення інституту дільничних інспекторів відбувся у 2006 році з впровадженням Концепції розвитку Держприкордонслужби України на період до 2015 року та створенням чотирирівневої системи управління.

Організаційно одним з основних структурних підрозділів у відділах прикордонної служби було визначене відділення дільничних інспекторів прикордонної служби, яке безпосередньо виконує завдання з охорони державного кордону, виявлення, припинення та запобігання злочинам і адміністративним правопорушенням, протидію яким законодавством віднесено до компетенції відомства, роботи з громадськими формуваннями з охорони громадського порядку і державного кордону та місцевим населенням.

Сьогодні основним регламентуючим документом є Інструкція з організації службової діяльності дільничних інспекторів, затверджена наказом Адміністрації Держприкордонслужби від 5 жовтня 2007 року № 790.

При цьому напрацювання нормативної бази не припиняється. Так 2013 року створено механізм співпраці дільничних інспекторів із оперуповноваженими відділів прикордонної служби та опрацьовані методичні рекомендації з питань роботи з громадськими формуваннями.

16 квітня 2008 року у дільничних інспекторів з’явився свій особливий атрибут – номерний відомчий службовий нагрудний знак для носіння на форменому одязі під час виконання службових обов’язків.

Підготовка  персоналу на посади дільничних інспекторів відбувається на курсах підвищення кваліфікації на базі Національної академії та Навчального центру відомства. Важливо, що у 2013 році розпочато окреме навчання на цих курсах начальників відділень, а для самих інспекторів введено нову програму.

З 2003 року для підвищення рівня професіоналізму та формування рейтингу інспекторського складу у відомстві запроваджено трирівневі змагання дільничних інспекторів.

З нагоди 10-ї річниці створення інституту дільничних інспекторів, рішенням колегії прикордонного відомства 2011 рік було визначено роком дільничного інспектора прикордонної служби, у зв’язку із чим проведено ряд заходів, спрямованих на удосконалення службової діяльності представників цієї категорії, підвищення їх статусу, стану кадрового, фінансового та матеріально-технічного забезпечення.

Щороку проводиться системна робота з нарощування потенціалу дільничних інспекторів. Головним результатом цього можна вважати запровадження принципово нової моделі їх службової діяльності, яка продовжує удосконалюватися на ділянках прикордонних загонів. Першими такі зміни на собі випробували дільничні інспектори Південного регіонального управління у 2012 році.

Впродовж 2016 року:

  • проведено допідготовку 120 дільничних інспекторів на курсах підвищення кваліфікації в Навчальному центрі Державної прикордонної служби України ім. генерал-майора І. Момота;
  • за пілотним проектом міжнародно-технічної допомоги «Суркап» оновлено парк мотоциклів загалом для 45 дільничних інспекторів;
  • розпочато запровадження гендерної політики у службу дільничних інспекторів. Так, вперше за 15 років існування інституту дільничних інспекторів прикордонної служби, на посаду у відділі «Кодима» (Подільський загін) призначено військовослужбовця жінку.

Загалом інститут дільничних інспекторів прикордонної служби займає одне з провідних місць в загальній системі охорони державного кордону. Саме вони формують надійну з’єднувальну ланку підрозділів охорони кордону з мешканцями прикордоння у формуванні високого рівня довіри до прикордонників та налаштування найбільш свідомих громадян до участі в забезпеченні національної безпеки на державному кордоні.

ОСНОВНІ ЗАВДАННЯ

підрозділів дільничних інспекторів прикордонної служби

  • безпосереднє виконання завдань з охорони державного кордону шляхом повсякденного збирання даних обстановки і здобування інформації про правопорушення та підготовку до них гласними методами;
  • виявлення, припинення та запобігання злочинам і адміністративним правопорушенням, протидію яким законодавством віднесено до компетенції Державної прикордонної служби України;
  • участь у роботі із громадськими формуваннями з охорони громадського порядку і державного кордону, проведенні заходів з патріотичного виховання, надання правової допомоги та профілактики правопорушень серед мешканців прикордоння.

ОСНОВНІ РЕЗУЛЬТАТИ

службової діяльності дільничних інспекторів у 2016 році

В умовах складної суспільно-політичної обстановки в державі,  проведення антитерористичної операції в межах Луганської та Донецької областей, Державній прикордонній службі України вдалося забезпечити належний рівень протистояння організованій протиправній діяльності на державному кордоні.

Значний внесок щодо вчасного інформування про підготовку до здійснення правопорушень на державному кордоні та вчасного реагування підрозділів на зміни в обстановці забезпечили дільничні інспектори прикордонної служби.

Упродовж 2016 року дільничними інспекторами прикордонної служби отримано понад трьох з половиною тисяч інформацій, з яких майже 65% було реалізовано. Внесок дільничних інспекторів прикордонної служби у загальні результати оперативно-службової діяльності Державної прикордонної служби України за основними показниками (поза пунктами пропуску через державний кордон) становить 35-40%.

Особисто дільничними інспекторами прикордонної служби та за їх інформацією упродовж 2016 року затримано:

  • за спробу незаконного перетинання державного кордону – 566 осіб, з яких 94 незаконних мігранти;
  • за порушення правил прикордонного режиму – 3297 осіб;
  • за порушення правил використання об’єктів тваринного світу – 206 осіб;

вилучено:

  • зброї – 12 од.;
  • боєприпасів – 405 шт.;
  • товарів на суму понад 5 мільйонів гривен.