Пояснювальна записка до проекту Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону»

НАЗАД
12 червня 2017 14:21

П О Я С Н Ю В А Л Ь Н А   З А П И С К А

до проекту Закону України

«Про внесення змін до Закону України «Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону»

 Обґрунтування необхідності прийняття акта

Проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону» розроблено з ініціативи Адміністрації Державної прикордонної служби України.

Під час спільної практичної роботи Адміністрації Держприкордонслужби і Міністерства внутрішніх справ України, проведеної протягом останніх років в органах охорони державного кордону та внутрішніх справ (Національної поліції), щодо перевірки функціонування громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону (далі – громадське формування) виявлено низку проблемних питань, а саме:

надання допомоги правоохоронним органам у сільській місцевості здійснюється 4–6 особами кожного з громадських формувань, решта членів необхідна тільки для законності існування громадського формування.

На цей час чинним законодавством визначено створення громадських формувань із чисельністю не менше ніж 10 осіб, але у зв’язку з тим, що більшість громадських формувань розміщено в сільській місцевості прикордоння, де на сьогодні гостро стоїть питання в кількості активних громадян, які там проживають, виникає суттєва проблема щодо якісного підбору кандидатів у члени громадського формування;

чинною редакцією статті 5 Закону України «Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону» визначено, що погодження положення (статуту) (далі – статутні документи) громадського формування, яке обрало своїм статутним завдання участь в охороні державного кордону,  здійснюється лише підрозділами Державної прикордонної служби України.

У такому випадку громадські формування, діяльність яких передбачена статутними документами на території двох і більше адміністративно-територіальних одиниць, повинні здійснити погодження з усіма підрозділами Державної прикордонної служби (від 1 –2 до 10 і більше), які розташовані на цих ділянках, але структурно входять до одного органу;

порядок припинення діяльності громадського формування шляхом примусового розпуску, у разі порушення ним вимог чинного законодавства, відповідно до статті 8 Закону України «Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону» здійснюється лише за заявою суб’єкта державної реєстрації або прокурора, вона може бути заборонена за рішенням суду в установленому законом порядку.

Поряд з цим ані суб’єкт державної реєстрації, ані прокурор відповідно до статті 3 Закону України «Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону» не організовують, не спрямовують та не координують  повсякденну діяльність громадських формувань, тому не можуть своєчасно виявляти порушення ними  вимог чинного законодавства;

робота з громадськими формуваннями свідчить, що більшість громад, які проживають за межами контрольованих прикордонних районів, приймаючи рішення щодо створення  відповідного формування  для надання допомоги поліції у підтриманні громадського порядку, автоматично або традиційно визначають завдання, зокрема і з охорони державного кордону.  При цьому, не розуміючи самого механізму практичної реалізації цієї сфери завдань, оскільки територія, на яку поширюється їхня діяльність, не прилягає до державного кордону; 

за середньої наявності на ділянці відповідальності підрозділу охорони державного кордону (територіального органу поліції) від 3 до 5 громадських формувань із загальною чисельністю до 70 осіб керівник не забезпечує віддання доручень навіть 50% членів громадських формувань.

Набутий практичний досвід діяльності громадських формувань вказує, що найбільш ефективним способом виконання завдань членами громадських формувань є виконання конкретних доручень. Разом з тим начальники підрозділів охорони державного кордону (територіального органу поліції) фізично не мають змоги особисто давати конкретні доручення всім членам громадських формувань через значну їх кількість;

практика роботи з громадськими формуваннями свідчить про недостатність важелів для стимулювання та відзначення найбільш активних громадян України у прагненні відстояти і зберегти незалежність та недоторканність кордонів нашої держави. У зв’язку з цим пропонується збільшити перелік заохочень з подальшим запровадженням спеціально заохочувальної відзнаки (медалі) за сприяння в охороні  громадського порядку і державного кордону.

 Мета і шляхи її досягнення

Метою проекту є удосконалення порядку створення й організації діяльності громадських формувань.

Поставленої мети можна досягти шляхом унесення змін до Закону України «Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону» з питань:

утворення громадських формувань у населених пунктах у межах контрольованих прикордонних районів у складі від 5 осіб;

спрощення порядку погодження статутних документів громадських формувань, які визначили собі завдання щодо участі в охороні державного кордону в межах  декількох  адміністративно-територіальних одиниць та ділянок відповідальності підрозділів Державної прикордонної служби;

надання прав територіальним органам Національної поліції України та органам Державної прикордонної служби України подавати заяву до відповідних органів щодо примусового припинення діяльності громадського формування в разі бездіяльності або порушення ним вимог чинного законодавства;

уточнення порядку створення громадських формувань, виходячи із потреби і можливості реалізації тих чи інших завдань відповідно до законодавства;

додаткового визначення кола уповноважених службових осіб, яким дозволено давати конкретні доручення членам громадського формування;

розширення повноважень територіальних органів Національної поліції та органів Державної прикордонної служби України щодо стимулювання та відзначення найбільш активних громадян України.

 Правові аспекти

Повноваження Державної прикордонної служби України як правоохоронного органу спеціального призначення з питань здійснення координації та контролю за діяльністю громадських формувань з охорони громадського порядку і державного кордону  врегульовано законами України «Про Державну прикордонну службу України» та «Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону».

Запропонованим проектом Закону України передбачається внесення змін до Закону України «Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону».

Реалізація проекту Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону» не передбачає внесення змін до інших чинних актів, визнання актів такими, що втратили чинність, або розроблення нових правових актів.

4.  Фінансово-економічне обґрунтування

Реалізація заходів, передбачених проектом Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону», не потребуватиме додаткових матеріальних та інших витрат.

5.  Позиція заінтересованих органів

Проект  потребує погодження з:

Міністерством фінансів України,

Міністерством економічного розвитку і торгівлі України,

Міністерством юстиції України,

Національною поліцією України.

 Регіональний аспект

Проект стосується питання удосконалення та врегулювання порядку створення і організації діяльності громадських формувань у контексті перегляду питань щодо зменшення кількості осіб для його утворення, погодження статутних документів та уточнення визначення завдань, збільшення кола осіб, яким буде дозволено давати конкретні доручення членам громадського формування, надання контролюючим підрозділам прав щодо подання заяв до відповідних органів з вимогою примусового припинення діяльності громадського формування, яке порушує вимоги чинного законодавства, розширення повноважень щодо заохочення та відзначення найбільш активних громадян України.

         6-1. Запобігання дискримінації

У проекті відсутні положення, які містять ознаки дискримінації, а тому відсутня необхідність проведення громадської антидискримінаційної експертизи.

7.  Запобігання корупції

У проекті відсутні правила і процедури, які можуть містити ризики вчинення корупційних правопорушень. Зазначений законопроект не потребує проведення антикорупційної експертизи.

8.  Громадське обговорення

Проект після погодження Міністром внутрішніх справ буде винесено на громадське обговорення.

9.  Позиція соціальних партнерів

Проект не стосується соціально-трудової сфери.

10.  Оцінка регуляторного впливу

Відповідно до Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» проект Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про участь громадян в охороні громадського порядку і державного кордону» не є регуляторним актом.

10-1. Вплив реалізації акта на ринок праці

Реалізація проекту не впливатиме на ринок праці.

11.  Прогноз результатів

Реалізація запропонованого законопроекту дасть змогу:

забезпечити можливість створення в малонаселеній місцевості громадських формувань та більш якісно здійснювати відбір кандидатів у їх члени;

спростити процедуру погодження статутних документів громадських формувань та визначення ними основних завдань відповідно до можливостей їх практичної реалізації;

підвищити ефективність застосування більшої кількості членів громадського формування шляхом розширення кола осіб, яким буде дозволено давати конкретні доручення членам громадського формування;

надати право контролюючим органам більш якісно здійснювати заходи щодо дотримання громадськими формуваннями вимог чинного законодавства;

розширити повноваження щодо стимулювання та відзначення найбільш активних громадян України.

Голова

Державної прикордонної служби  України                                    В. Назаренко

___. ____. 2017

Популярні розділи та сервіси